Her finder du svar på de mest almindelig stillede spørgsmål vedr. hotrods, så som ombygning, syn, afgift, mv.

Hvad skal der til, for at min Street Rod  kan synes?

Som start kræver det, at du har et chassisrammebaseret køretøj, hvor som minimum at rammen (med tilhørende registreringspapirer) stammer fra en original bil. Desuden skal bilen opfylder de danske regler vedrørende lygteføring, sikkerhedseler, bremser,mv.

Hvad angår bremser, skal du være opmærksom på, at bremserne skal stamme fra en bil , som har et akseltryk, der er det samme eller højere end din bil. Desuden skal topfatren fra den bil bremserne kommer fra, være det samme eller højere end din bil. Desuden skal du være opmærksom på, at baghjulene ikke må overbremse - både ved totalvægt og hvis du er alene i bilen.

Bilen været korrekt konstrueret og af en håndværksmæssig høj kvalitet. Specielt biler fra USA har ofte en dårlig svejsekvalitet, så hvis du køber en bil herfra, kan du risikere at skulle lave visse ting om.
 
Hvis chassisrammen har rammeskinner af u-profil , bør de lukkes (boxet), og der bør være et forstærkningskryds. Dette forstærkningskryds skal  svejses ud til rammeskinnens lodrette yderflade og/eller fastgøren i top og bund af rammeskinnen. 

Forhjuls- og baghjulsophæng skal være korrekt og forsvarligt monteret/udført. Specielt skal du være opmærksom på, at hjulgeometrierne svarer til den bil , som ophængene kommer fra (f.eks. bagoverhældning og vinkel på bærearme). Nærmere herom kan oplyses ved kontakt til én af kontaktpersonerne i DSRA.

Til syn medbringes en blanket til årgangsbestemmelse, som DSRA har lavet i samarbejde med Færselsstyrelsen. Blanketten udfyldes med de oplysninger, der senere vil angive en ny fastsat årgangsbestemmelse (teknisk vurderet årgang) på bilen ud fra, hvad den er bygget af. Det er denne årgang som bilens tekniske udstyr godkendes ud fra (f.eks. rødt blink bag og sikkerhedsseler). Blanketten bør blive stemplet i synshallen, og skal senere bruges som videre udgangspunkt for udregning af afgift (se andet afsnit) hos SKAT .

Det er synsmandsens endelige beslutning, om han/hun vil godkende bilen, med den dokumentation, som foreligger. Hvis der skal fortages vurderinger på rammen, bremseberegninger eller køreegenskabstest, bør du kontakte ATI (Automobil Teknisk Institut) i Greve, som er godkendt af Færdselsstyrelsen til at være "uvildigt prøvelaboratorium". Alternativt kan TÜV anvendes, hvor bilen skal godkendes efter Merkblad 851.
 
Hvor meget skal jeg betale i afgift på min Street Rod ?

Dette spørgsmål er nok det mest stillede inden for street rod miljøet i Danmark. Efter en godt og solidt samarbejde mellem  DSRA,  Færdselsstyrelsen samt Skattestyrelsen, er der idag et grundlag for udregning af afgiften.

Med blanketten fra synshallen, som har angivet en ny årgangsbestemmelse for din street rod, vil SKAT udregne en afgiftspligtig værdi for din bil, ud fra en tilsvarende bil fra samme årgang. Hvis f.eks. den teknisk vurderet årgang er 1956, vil man tage udgangspunkt i en (typisk amerikansk) Ford fra 1956. Denne aftale, som DSRA har fået etableret, kan desuden læses i Bekendtgørelse 230 (Skattestyrelsen) af 22/3-06, § 14.

Bemærk, at en street rod ikke har status som veteranbil  i afgiftsøjemed, og altså ikke kan få den lave 40% veteranafgift.

En anden ting er told og moms ved import af bil fra et ikke EU land. Her skal du bemærke, at såfremt køretøjet - uanset om det er originalt eller ej - er fra før 1950, betales ikke moms og kun 5% told. Desværre tror mange (også toldere), at det kræver, at køretøjet er  originalt, men denne regel gælder kun hvis køretøjet er mere end 30 år gammelt og yngre end årgang 1950.

Hvad bliver godkendt til syn ?

Om du vælger en Chevrolet motor eller en Ford motor eller noget helt tredie spiller ingen rolle, men Chevrolet er mest brugt pga billige reservedelspriser og let adgang til  en brugt drivline.

Hvad angår bagtøj er der heller ikke nogle specifikke regler for, hvad der bliver godkendt. Både Jaguar bagtøj,  Ford  9"  eller andre stive axler ophæng kan godkendes.

Fortøj er der også en del at vælge imellem. Mange har tidligere brugt et fortøj fra en Opel Commodore, men der er idag også blevet godkendt biler med både Volvo 140 og Mustang II fortøj. Desuden har DSRA hos færdselsstyrelsen fået godkendt et uafhængigt fortøj fra TCI (Total Cost Involved) med A-bærearme.

Der er altså et rimeligt spillerum, blot det er forsvarligt konstueret, kører forsvarligt og at dokumentationen er på plads.

Klik her for at få dit eget GoMINIsite