Om DSRA,
af Gert Maj, forhenværende webadministrator.
Street rods er stadig et relativt nyt fænomen i Danmark. Den første street rod blev synet i 1984 og siden er flere og flere street rods blevet synet. Interessen for street rods er støt voksende og i dag har DSRA mere end 100 medlemmer og et tilsvarende antal biler.
En del biler er stadig ikke godkendte – primært på grund af problemer med eller måske især frygt for de danske myndigheder. De danske synshaller har desværre endnu ikke haft nogle af alle de gode erfaringer med tusinder af street rods som i årtier har kørt rundt i andre europæiske lande; og street rods behandles ofte med en vis mistro. Dette til trods for det faktum, at tests udført af Teknologisk Institut og Automobilteknisk Institut gang på gang har vist, at street rods faktisk kører og bremser bedre end en gennemsnitsbil. På grund af problemerne med de danske myndigheder og inspireret af andre street rod organisationer i Europa, blev DSRA dannet i 1995.
Det er DSRAs formål at fremme interessen for street rods gennem udveksling af erfaringer i hele landet. Vi gør dette blandt medlemmerne ved brug af vores medlemsliste og også gennem artikler og information på vores hjemmeside. Som noget nyt har DSRA inden for de seneste par år fået etableret et god samarbejde med myndighederne. Således har vi bl.a. fået regler for årgangsvurdering og registreringsafgift specifikt for ombyggede veteranbiler. Desuden har vi fået godkendt et forhjulsophæng (TCI), der har nyproducerede bærearme og forbro.
Ét af de vigtigste budskaber til nuværende og potentielle nye medlemmer er: Virkeliggør din bildrøm! Byg din drømmebil i god håndværksmæssig kvalitet og få hjælp til de dele af projektet, du ikke selv er for sikker på. Brug DSRA til at få gode råd. Når bilen er færdig, bør du være meget selvkritisk med hensyn til dens bremse- og køreegenskaber: der er ingen grund til at tro, at en street rod ikke kan være lige så god som en moderne bil. Når du selv kan stå 100% inde for bilen, bestil da tid til syn. Samarbejd med myndighederne og få udfærdiget en fejl- og mangelliste, som du derefter kan gå videre med. Rent faktisk viser erfaringerne os, at hvis du går helhjertet og seriøst ind i forsøget på at få synet din street rod, vil det også lykkes. Kun ved at præsentere myndighederne for flere og flere velbyggede street rods og til stadighed give dem en positiv oplevelse med disse biler kan vi ændre attituden over for street rods.
DSRA er selvfølgelig en del af ESRA (European Street Rod Association). Faktisk var DSRA til stede ved det stiftende ESRA-møde i Frankrig i 1995. DSRA har stor glæde af den internationale kontakt, som ESRA giver og finder det vigtigt at bidrage og til stadighed udvikle ESRA.
DSRA's 25-årige historie.
af Flemming Horn Nielsen, medstifter af DSRA, oplæg holdt på DSRA's generalforsamling 2021.
Det startede i ’94 på et svensk træf, hvor vi også mødte nogle tyskere, som fortalte om deres træf, og at franskmændene holdt deres ugen efter. Derfor kørte vi, i sommeren ’95, 3 biler til Tyskland og Frankrig, hvor det var sjovt at se især de franske rods, der ofte er bygget på gamle Citroëner. Der begyndte vi at snakke om vi ikke skulle starte en europæisk organisation, som samlede de forskellige organisationer i de andre lande. Jeg blev så enig med John ”100 kg” Olesen om, at vi burde starte DSRA. Jeg havde samlet en stak telefonnumre på små sedler igennem de sidste par år, og vi startede med nok 10 biler.
I de første 5-6 år havde vi så klubbladet Rod Nyt, som Svend (Larsen, ref.) har delt nogle billeder af for nylig på facebook-gruppen.
Året efter, i ’96, havde vi så det første DSRA Nats i Frankfri på Fyn, hvor vi var de første 4-5 år.
Det startede først som snak, men jo mere rørelse, der var i myndighederne, jo større vægt fik vi, da medlemstallet steg.
Det startede med de dyre afgifter, hvor vi så fik systemet med den tekniske årgangsvurdering ind som afgiftsgrundlag, idet Jan Kiesling og jeg var i Skatteministeriet og lavede aftalen.
Det næste, vi fik igennem, var godkendelsen af TCI fortøjet. Dengang var folk ved at være trætte af Commadore og Volvo fortøjer, da de også begyndte at være gamle, så dyrere dele og dårligere stand gjorde en anden løsning nødvendig.
Vi har også haft godt held i sprøjten, og efter 10 år blev træffene stadigt større.
Konceptet med all-inclusive træf startede i Jylland, og har – på nær et enkelt år eller to – altid givet overskud.
I 2003 afholdt vi så det første danske EuroNats i Herning, hvor der faktisk kom pænt mange, og vi gentog det så i 2013 på Vingsted, og skal så igen til næste år.
Det har været en spændende, god, lang rejse.
Man skulle så tro, at aftalerne med myndighederne varede ved, men desværre ikke – der er ofte ændringer. Derfor vejer vi tungt ved forhandlingerne, da vi har mange medlemmer og vi har bl.a. fået ændret reglerne for hestekræfterne.
DSRA har også været med ved 6-7 sager i motorankenævnet.
Det er sjovt at tænke på, at en stak sedler med telefonnumre er endt med en levende organisation. |